» » Wat te doen als mijn reisorganisatie failliet is gegaan? Tips + advies

Wat te doen als mijn reisorganisatie failliet is gegaan? Tips + advies

Faillissement reisorganisatie

Je hoort het de laatste tijd steeds vaker: bekende reisorganisaties die in ernstige financiële problemen komen en uiteindelijk failliet gaan. Dit kan uiteraard voor grote problemen zorgen bij reizigers die al reeds een vakantie hebben geboekt bij desbetreffende reisbureau. En als je op vakantie gaat wil je natuurlijk geen zorgen hebben en optimaal kunnen genieten van een paar daagjes in het buitenland… Daarom geven wij je alvast duidelijkheid hoe jij er voor kan zorgen dat je in de toekomst verzekerd bent tegen reisbureaus die omvallen.

Stichting Garantiefonds Reisgelden

Deze organisatie staat in principe altijd garant wanneer jouw reisorganisatie is aangesloten. Zij zullen bij een faillissement je vakantie omboeken en een alternatieve reis aanbieden. Wanneer je dit niet wilt accepteren, kun je er ook voor kiezen om je geld terug te krijgen. De stichting regelt ook de repatriëring wanneer je ongehoopt tijdens je vakantie moet vernemen dat je reisorganisatie kopje onder is gegaan. In dat geval worden de gedupeerde reizigers vaak terug naar huis gestuurd.

Houd er wel rekening mee dat SGR pas iets voor je kan betekenen wanneer de reisorganisatie daadwerkelijk failliet is. Tot die tijd kunnen zij helaas nog niet in actie komen. De grootte van het garantiefonds bedraagt op dit moment rond de 85 tot 90 miljoen. Hiermee zijn zij ingedekt voor het opvangen van enkele duizenden gedupeerde reizigers. Wanneer alle reisorganisaties plots zouden omvallen, zou er dus niet genoeg financiele mogelijkheden zijn om iedereen te kunnen helpen. In de praktijk zal dit niet zo snel gebeuren en kun je er met enige zekerheid van uitgaan dat je altijd financiële steun zal ontvangen. De verwerking kan daarentegen wel enige tijd in beslag nemen. Dit is volledig afhankelijk van de grootte van de reisaanbieder.

Wat wordt er wel vergoed?

Het garantiefonds staat echter alleen garant voor pakketreizen en reisarrangementen. Losse vliegtickets worden dus niet vergoed. De bestemming van de reis maakt geen verschil of er wel of niet wordt uitbetaald. Daarnaast is ook de hoogte van de reissom irrelevant en krijg je altijd de gehele som vergoed door het fonds. Of in sommige gevallen enkel het voorschot, als dat het enige is wat je tot dan hebt betaald.
Het is belangrijk om te weten dat elke aangesloten reisorganisatie automatisch al zijn reizigers verzekerd. Hier betaal je als reiziger dus niet voor. Wees er dus wel altijd zeker van dat jouw reisbureau daadwerkelijk is aangesloten bij het SGR. Dit staat altijd duidelijk vermeld op de website van desbetreffende aanbieder.

Wat wordt er niet vergoed?

Niet alle bijkomende kosten van je reis zullen worden vergoed door het fonds. Heb je bijvoorbeeld een visum moeten aanvragen heb je hiervoor kosten gemaakt? Dan zijn deze kosten voor eigen rekening. Dit geldt ook voor het aanvragen van een nieuw paspoort, of een bepaalde inenting die verplicht is voor jouw specifieke reisbestemming. Tegoedbonnen of cadeaukaarten van een reisorganisatie of tussenpartij worden tevens niet vergoed en zullen niet meer bruikbaar zijn na het faillissement.

Worden klachten ook afgehandeld door SGR?

Nee, hiervoor dien je contact op te nemen met de Geschillencommissie Reizen. Je kunt terecht voor klachten over onder andere de accommodatie of de begeleiding tijdens je vakantie. Maar ook als je niet tevreden bent over het reisprogramma of het vervoer. Het garantiefonds wordt dus echt enkel ingeschakeld wanneer een reisbureau failliet gaat waar jij een reis hebt geboekt. Daarnaast kun je ook altijd terecht bij de aanbieder van je reisverzekering wanneer je te maken hebt met materiële schade.